اولین مرکز تهیه میوه و سبزی خشک ایران

حمایت از کشاورزان و باغداران با ترویج روش های جدید

اولین مرکز تهیه میوه و سبزی خشک ایران

حمایت از کشاورزان و باغداران با ترویج روش های جدید

چیپس میوه؛ مفیدتر از تنقلات صنعتی


میوه های خشک شده تقریبا عاری از چربی هستند و خوردن آنها می تواند خطر بروز سکته قلبی و بیماری های عروقی را کاهش دهد. این میوه ها درست است که در مقایسه با میوه های تازه از درصد کمتری از املاح و ویتامین های طبیعی برخوردارند، ولی می توانند جایگزین های مناسبی برای تنقلات شور و شیرین صنعتی باشند. این میوه ها از نظر کلسیم و فسفر غنی بوده و به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن به خانم ها به عنوان میان وعده های تنقلی توصیه می شود. اما این به آن معنا نیست که افراد هر روز مقدار زیادی از میوه های خشک استفاده کنند. این دسته از تنقلات کالری بالایی دارند و در مقایسه با میوه های تازه از قند زیادتری برخوردارند.


این روزها وقتی برای خرید شیرینی یا آجیل وارد قنادی می شویم، ظرف های بزرگی از میوه های رنگارنگ خشک شده ای را می بینیم که معمولا انواعی از میوه های فصل یا غیرفصل هستند. گاهی وسوسه می شویم تا مقدار کمی از آنها را گرفته و به عنوان تنقلات در یک میان وعده میل کنیم. اما آیا میوه های خشک شده که در صنعت به آن « چیپس میوه » نیز گفته می شود ارزش تغذیه ای دارند؟ آیا می توان این میوه ها را در فصول سرد سال جایگزین میوه های فصلی کرد؟


درواقع با خشک شدن میوه از مقدار آب و رطوبت آن کاسته شده و معده می تواند حجم بیشتری از آن را بپذیرد. بنابراین با مصرف بیشتر میوه، انرژی و قند بیشتری وارد بدن می شود. بر این اساس باید توجه داشت که مصرف بیش از حد میوه جات خشک در یک وعده با وجود محتوای قند طبیعی فروکتوز و گلوکز به لحاظ آن که منجر به افزایش سریع قند خون و در نتیجه اضافه وزن و افزایش بافت چربی بدن می گردد باید با احتیاط مصرف شود. به همین دلیل، در صورتی که از رژیم های لاغری پیروی می کنید مصرف مداوم ایننوع میوه ها را توصیه نمی کنیم.


خوب است بدانید نصف لیوان چیپس میوه تقریبا ۲۵ تا ۳۰کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که هنگام تهیه آن تمامی نکات بهداشتی و اصولی از نظر درجه حرارت، طول زمان انجام فرآیند و هوایی که میوه ها درمعرض آن قرار می گیرند رعایت شود، هر نصف لیوان میوه خشک شده از نظر ارزش تغذیه ای تقریبا با یک لیوان میوه تازه خرد شده برابر است.


البته مصرف این نوع میوه ها در کنار میوه های تازه فصلی توصیه می شود. معمولا همه میوه هایی را که دارای بافت فیبری هستند، نظیر، سیب، کیوی، آناناس، موز، پرتقال، لیمو و حتی توت فرنگی می توان خشک کرد و آن را جایگزین پاستیل و شکلات کودکان کرد. این نوع میوه ها هم موجب هضم غذا و هم پیشگیری از سرطان ها می شوند.

● طرز تهیه میوه خشک در منزل
برای خشک کردن میوه در منزل در فصل سرد سال باید میوه ها را به قطعات کوچک خرد و در یک سینی استیل پهن کنید و روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. هرچه برش ها نازک تر باشند زودتر خشک می شوند. 

البته استفاده از دستگاه های خشک کن میوه نیز گزینه مناسبی است چراکه روند خشک شدن سریع تر و در عین حال میوه ها یکنواخت تر خشک شده و درصد آلودگی آنها به کپک به حداقل می رسد. معمولا بهتر است چیپس میوه را درون ظروف در بسته شیشه ای یا پلاستیکی ضخیم نگهداری کرد تا تبادل گاز و رطوبت با هوای بیرون انجام نشود. محل نگهداری میوه ها بهتر است تاریک، خشک و خنک باشد. با این روش نگهداری این میوه ها ۳ تا ۴ ماه سالم می مانند.


مدل های کوچک خانگی در حد نیم کیلو تا دو و نیم کیلو میوه و سبزی در بازار لوازم خانگی

از ایرانی تا چینی به وفور وجود دارد فقط با قیمت های برق فعلی مواظب عواقب قبض برق باشید

چون همگی انها برقی هستند و بیشتر از یک سشوار برقی ساده مصرف برق دارند!!


با کمی دخل و تصرف

منبع : jamejamonline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد